• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149647
+
-

خبرهای کوتاه/  آغاز پویش مردمی «ایران سبز، هر ایرانی یک نهال» در کشور

پویش مردمی «ایران سبز، هر ایرانی یک نهال» در استان‌های مختلف کشور آغاز شد. به گزارش همشهری از سازمان جنگل‌ها، حسینعلی نریمانی، معاون اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان مساحت مرحله نخست طرح پویش مردمی ایران سبز، هر ایرانی یک نهال در استان اصفهان را ۵۰هکتار اعلام کرد و گفت: منطقه روشن دشت واقع در شرق کلانشهر اصفهان برای اجرای این طرح انتخاب شده است. وی گفت: پروژه یادشده با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و بسیج سازندگی اجرا می‌شود. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه گونه گیاهی « بادام اسکوپاریا » برای کاشت در این طرح انتخاب شده است، گفت: این گونه گیاهی مقاوم به شرایط خشکسالی است و از منابع آبی خاک تغذیه می‌کند. نریمانی با تأکید بر کشت گیاهان با نیاز کمِ آبی گفت: این گیاه برای شیب‌های ملایم و دامنه‌ها مفید است و پایداری مناسبی در شرایط آب و هوایی اصفهان دارد. وی گفت: گروه‌های مردمی و جهادی، انجمن‌های زیست‌محیطی، کوهنوردان، ورزشکاران و نهاد‌های اجرایی به‌صورت داوطلبانه در اجرای این امر مفید و عام المنفعه حضور دارند.

  رویت ۲ قلاده پلنگ نر و ماده در نیشابور
سرپرست حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از ثبت نخستین تصویر مستند از حضور ۲قلاده پلنگ ایرانی نر و ماده در کنار هم در پناهگاه حیات‌وحش حیدری نیشابور خبر داد و گفت: حضور این گونه قبلا نیز در منطقه مشاهده و ثبت شده است اما این نخستین ثبت تصویر مستند از حضور ۲قلاده پلنگ ایرانی نر و ماده در کنار هم در پناهگاه حیات وحش حیدری محسوب می‌شود که نشان از زادآوری این گونه ارزشمند در منطقه دارد. به گزارش ایسنا، مهدی اله‌پور در توضیح این خبر عنوان کرد: با تلاش محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش حیدری، محیط‌بان مجتبی خالقی‌پور با همراهی بابک موسوی عکاس حیات وحش ایران، پس از بررسی و گمانه‌زنی نمایه‌های حیات وحش، موفق شدند از ۲قلاده پلنگ ایرانی نر و ماده تصویربرداری کنند. مهدی اله‌پور با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی جزو گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش ایران است و هم‌اکنون بزرگ‌ترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود، افزود: با توجه به‌وجود زیستگاه‌های مناسب حیات وحش در شمال شرق کشور، مناطق حفاظت شده خراسان رضوی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در سطح جهان محسوب می‌شود.

  تمامی پروانه‌های حمل چوب، الکترونیکی صادر می‌شود
تمامی پروانه‌های بهره‌برداری و حمل چوب‌آلات به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه صادر می‌شود و هیچ مجوزی، به‌صورت دستی صادر نمی‌شود. به گزارش سازمان جنگل‌ها، علی جعفری مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری این سازمان اعلام کرد: مردم می‌توانند با اپلیکیشن‌هایی که در این خصوص طراحی شده است، تخلفات را به ما گزارش دهند. جعفری همچنین خاطرنشان کرد: پروسه قطع، بهره‌برداری و حمل چوب درختان از طریق این سامانه قابل مشاهده و بررسی است و کسی اجازه ندارد خارج از این سامانه مجوزی برای قطع درختان صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید